Sylvan
Nimfa to duch natury, zrodzony pośród kwiatów, których zapach pozostanie przy niej przez resztę jej istnienia. Rodzaj kwiatu określa aspekt, osobowość i moce Nimfy. Nimfy przybierają widzialną postać małych humanoidów, podobnych do dzieci, ale nie przekraczających 30 centymetrów wzrostu. Elfy bardzo lubią towarzystwo Nimf. W szczególności Druidzi bywają często widywani w kompanii kilkunastu takich psotnych stworków.
Rusałki mają skórę, oczy i włosy w dziwnych kolorach oraz skrzydełka, które wyglądają jak zapożyczone od motyli, choć tak naprawdę są to liście lub płatki ze skojarzonego z nimi kwiatu. Dzięki tym skrzydłom mogą latać z dużą prędkością i wprawą. W walce Rusałki mogą również rozsiewać "Pyłek Nimf", pewną postać pyłków roślinnych, która powoduje, że przeciwnik zaczyna kaszleć, kichać i drapać się wszędzie, przez co nie może zaatakować Rusałek.
W chwili śmierci Elf może zażyczyć sobie, aby został pochowany w żywym pniu Drzewca. Oczywiste jest, że muszą istnieć silne więzy między takim Elfem a jego przyszłym miejscem spoczynku, aby taki nietypowy pogrzeb był możliwy. Żyjące serce drzewa obejmuje szczątki Elfa, podczas gdy pień Drzewca wytwarza łożysko, a jego soki balsamują ciało, z wolna przekształcając je przez wiele miesięcy. Duch Elfa powraca wówczas do Ashanu w postaci ducha leśnego określanego mianem Driady.
Driady przyjmują postać Drzewca, z którego się narodziły. Są one powiązane duszą i ciałem ze swoimi przodkami. Driady Dębowe, urodzone z Drzewca Dębowego, są silniejsze i bardziej odporne niż inne typy Driad, przez co są szczególnie przydatne w czasie wojen.
W czasie pokoju Łowcy zaopatrują elfią społeczność w żywność i są szanowani za swoje umiejętności i biegłość. Nieustannie wędrując po Irollan, żyją w harmonii z Naturą i jej niepisanymi prawami. Nigdy nie zabiją żywej istoty bez celu. W czasie wojny jednak nie mają skrupułów, aby użyć swoich talentów i z dużej odległości kłaść wrogów trupem.
Wielcy Łowcy poświęcili się obronie leśnych krain i powstają, aby bronić ich przed wszelkimi intruzami. Ich zaklęte łuki pozwalają im wypuścić dwie strzały, zanim wróg w ogóle odkryje ich obecność.
Druidzi to kapłani Sylanny, Smoczej Bogini Ziemi. Dzięki temu otrzymują oni władzę nad rozmaitymi siłami Natury, które mogą przywoływać w razie niebezpieczeństwa.
Zanim tron objął Wielki Król Arniel, proces elekcji króla spoczywał na barkach Wielkich Druidów, którzy zamykali się w szałasie potów na tak długo, dopóki nie została zesłana im wspólna wizja, wskazująca, kto ma zostać nowym władcą. Tradycja ta obecnie wymarła, ale Wielcy Druidzi pozostają filarami elfiego społeczeństwa i życia duchowego.
Niektóre Elfy poświęcają się złożonej elfiej sztuce walki, znanej pod nazwą Tańca Ostrzy, uprawianej jedynie przez elitę pośród wojowników lasu. Tancerze Ostrzy korzystają raczej z uników i swojej szybkości niż odbić i brutalnej siły oraz nie noszą zbroi, ale często ozdabiają skórę magicznymi malowidłami ochronnymi.
Wojownicy ci zostali wyszkoleni przez najlepszych szermierzy z Irollan. Poruszają się z ogromną lekkością, niczym piórka na wietrze. W trakcie bitwy oręż Mistrzów Ostrzy błyska tak szybko, że przypomina liść złapany w powietrzny wir i niewielu jest w stanie przetrwać srebrzystą nawałnicę ich ciosów.
Jedne z najdziwniejszych i najwspanialszych istot, jakie można spotkać w Leśnym Labiryncie, Księżycowe Łanie i Słoneczne Jelenie należą w gruncie rzeczy do tego samego gatunku - Jeleni Zmierzchu. Księżycowe Łanie to urocze, łagodne istoty - ale doskonale potrafią się obronić, jeżeli ktoś lub coś zagraża ich małym sarenkom. Niejednego kłusownika spotkał marny koniec, kiedy ginął zadeptany pod kopytkami mściwych Księżycowych Łań.
Samce z gatunku Jeleni Zmierzchu to zwierzęta dzienne, czerpiące swoją siłę ze światła słonecznego. Nazywane Słonecznymi Jeleniami, często noszą imponujące poroże, które zawsze przybiera kształty przypominające słońce lub gwiazdy. Zarówno samce i samice są wspaniałymi istotami, ale samce w szczególny sposób emanują kojącą aurę.
Drzewce to rzadkie i wyjątkowe duchy leśne, mające postać ogromnych, chodzących drzew. Jako żywe uosobienie sił Natury i wzrostu, są one obrońcami i pasterzami wszystkich drzew, roślin i kwiatów. Drzewce to naturalni sprzymierzeńcy Elfów i dzielą wyjątkową, symbiotyczną relację z tymi Elfami, którzy zostaną pochowani w ich pniach, aby odrodzić się jako Driady.
Żywot Drzewca może trwać setki, nawet tysiące lat. Najstarsze Drzewce są powolne, ale niezwykle odporne, gdyż chroni je bardzo gruba, stwardniała przez wieki kora. Są one również w stanie ożywiać roślinność wokół siebie, zamieniając ją w broń przeciwko wrogom lasu.
Smoki, awatary Bogów Żywiołów, występują w wielu odmianach i rozmiarach. Łuski młodego Zielonego Smoka wyglądają jak ostre kamienie i często wraz z upływem czasu pokrywają się mchem lub nawet drobną roślinnością. Zielone Smoki są Strażnikami Ziemi i Natury i kiedy pośród drzew zagrają rogi wojenne Elfów, będą bronić lasu z całej swojej mocy.
W miarę jak Zielony Smok starzeje się, jego łuski stopniowo zmieniają się w szmaragdy, aż do chwili jego śmierci – lub też, mówiąc precyzyjniej, dopóki esencja Smoka nie powróci do Świata Duchów, pozostawiając na Ashanie tylko swoją szmaragdową powłokę. Wielu poszukiwaczy skarbów i rabusiów próbowało wtargnąć do Irollan w poszukiwaniu tych cennych łusek, ale żaden z nich nigdy nie powrócił…
Drzewce rozpoczynają życie jako sadzonki i zyskują świadomość, tylko jeżeli Smocza Krew przeniknie do soków drzewa i nasyci je magią. W zależności od gatunku pierwotnego drzewa, Drzewce mogą być bezpłciowe albo wykazywać wyraźne cechy żeńskie lub męskie. Matka Drzewców stara się zazwyczaj chronić Elfów i innych mieszkańców lasu.
Elfy z Irollan nie muszą ciągnąć za sobą ogromnych machin wojennych. Kiedy ich potrzebują, wystarczy, że poproszą Driady, aby nadały pobliskim drzewom odpowiedni kształt.
Żywiołaki Ziemi zazwyczaj przyjmują postać ożywionej istoty z minerałów, jakby skały przyciągnęły się nawzajem i utworzyły dziwaczny zlepek. Duchy te niekiedy widuje się, jak wznoszą się z serca elfich miast, składając hołd Sylannie, ale niekiedy również towarzyszą Elfom na wojnie. Najpotężniejsze istoty z tego rodzaju potrafią wywoływać trzęsienia ziemi dość potężne, aby uszkodzić nawet najtrwalsze budowle i mury.
Okiem Smoka: Pierwsza z frakcji wybrana w głosowaniu przez fanów (która całkiem słusznie wygrała z beznadziejnymi krasnalami). Mieliśmy szansę na ciekawszy skład armii, ale generalnie nie jest źle - mimo dwóch "duszków" o niemal identycznych parametrach. Armię Sylvanu wyróżnia przede wszystkim duża ilość szybkich jednostek z wysoką inicjatywą, przez co - mimo średnich parametrów bojowych - może ona zyskać wczesną przewagę.